• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Home
  • Actueel
  • Thema’s
  • Contact

AllesoverHR

Onderdeel van Human Capital Group

  • Home
  • Actueel
  • Thema’s
  • Nationaal Beloningsonderzoek
  • Human Capital Group
6 juli 2017

Onbereikbaar op vakantie: hoe doe je dat in een altijd-overal-onlinetijdperk?

Bron: Indeed
Home » Nieuws » Onbereikbaar op vakantie: hoe doe je dat in een altijd-overal-onlinetijdperk?
Vorige Volgende

Onbereikbaar op vakantie: hoe doe je dat in een altijd-overal-onlinetijdperk?

6 juli 2017 - Bron: Indeed

Het heeft even geduurd, maar eindelijk is het zo ver: we kunnen nu ook binnen onze Nederlandse telefoonbundel roamen in het buitenland. Maar is dat eigenlijk wel zo’n goed idee? Want dat betekent ook, dat ons werk nog makkelijker mee gaat op vakantie. Werk en privé lopen zo steeds meer door elkaar. Tegenwoordig is de grens tussen werk en privé niet altijd helder, terwijl er wel behoefte is aan een evenwichtige werk-privébalans. Als deze balans in orde is, zorgt dit voor minder stress en voorkomt het op de langere termijn een burn-out. Vakantie is bedoeld voor ontspanning en we hebben die ook nodig om weer volledig op te laden. Maar door het meenemen van het werk is vakantie niet alleen meer een periode van ontspanning. Indeed tipt werkgevers én werknemers, zodat je voorkomt dat je werk meeneemt op vakantie, je collega’s en je baas toch tevreden houdt en zorgt dat je met een goed, uitgerust gevoel weer terug op het werk komt.

Voor werkgevers

  1. Maak van vakantie een prioriteit

Indeed introduceerde dit jaar onbeperkt betaald verlof (net als o.a. Netflix) en het is echt het overwegen waard. Want onbeperkt betaald verlof heeft zo zijn voordelen. Zo zijn werknemers op de langere termijn gelukkiger met hun werk én als bedrijf laat je zien dat je om de gezondheid en het welzijn van je werknemers geeft. Met onbeperkt betaald verlof zijn werknemers niet gebonden aan het aantal dagen en kunnen zij – uiteraard in overleg met hun managers – zelf bepalen hoe zij hun agenda inrichten. Zo houden zij hun privé- én werkleven plezierig.

  1. Vier het leven ook buiten werk om

In een goede bedrijfscultuur hebben werknemers ook veel ruimte voor hun privéleven. Creëer een omgeving waarin ruimte is voor activiteiten met collega’s buiten het werk om. Of het nu gaat om een sportieve activiteit als meedoen aan een hardloopwedstrijd, of het vieren van iemands verjaardag in een café om de hoek.

  1. Goed voorbeeld doet goed volgen

Werkgevers en leidinggevenden moeten zelf beginnen met het boeken van hun vakantie. Goed voorbeeld doet namelijk goed volgen. Als u op vakantie kunt, kan een werknemer dat ook. Natuurlijk zorgt u wel voor een goede overdracht en een contactenoverzicht voor het geval er iets gebeurt.

Voor werknemers

  1. Zorg voor een goede voorbereiding

De laatste dagen vóór de vakantie zijn vaak erg vol. Plan daarom tijd in om van tevoren op te ruimen: ruim je mailbox op en zorg voor een leeg bureau. Zo begin je na de vakantie niet alleen met een frisse start en een leeg hoofd, maar ook met een leeg bureau. Zorg daarnaast voor een duidelijke ‘out-of-office’, zodat iedereen weet dat je niet aanwezig bent. Zet hierin wanneer je weer terug bent en wie jouw zaken in de tussentijd overneemt. Op die manier blijft er geen werk liggen en start je straks niet met een overvolle inbox vol met achterstallige werkzaamheden.

  1. Maak een goede overdracht

Neem de tijd voor een goede overdracht. Dat kost misschien wat tijd, maar uiteindelijk ga je er veel relaxter door op vakantie en hebben collega’s niet het gevoel dat er werk ‘over de schutting wordt gegooid’. Zet in deze overdracht – of in een los mailtje naar directe collega’s – óf en wanneer je bereikbaar bent in de vakantie. Veel werknemers hebben tijdens de vakantie de drang om hun telefoon en e-mail in de gaten te houden, terwijl dat meestal niet nodig is. Spreek een bepaald tijdslot of een bepaalde dag in de week af, dat je dit wel doet. Dat zorgt voor meer rust.

  1. Laat je werktelefoon thuis

Heb je een werktelefoon, laat die dan thuis. Gebruik je zowel zakelijk als privé hetzelfde toestel? Zet dan je werkmail uit of laat die niet automatisch binnenkomen. Check alleen mail op de vooraf afgesproken momenten.

  1. Start rustig weer op

Plan geen afspraken voor de eerste dag(en) na de vakantie. Zo heb je de tijd om rustig mail bij te werken, bij te praten met collega’s over de laatste zaken en er weer rustig in te komen. Zo houd je het relaxte gevoel van de vakantie nog iets langer vast en start je weer met een goed gevoel met werken.

Delen Reacties (0)

Deel via:

Twitter Facebook LinkedIn

Lees Interacties

Reageren? Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Connect with:
LinkedIn

Primaire Sidebar

Het laatste HR nieuws

  • Kleinste krimp voor Nederlandse industrie in 5 maanden

    1 februari 2023
  • Betalingsbedrijf PayPal schrapt 2000 banen om kosten te besparen

    31 januari 2023
  • Nederland en Vlaanderen gaan samen op handelsmissie

    31 januari 2023
  • Ziekenhuizen bieden 13 procent meer loon, bonden pikken dat niet

    31 januari 2023
  • Deel medewerkers streekvervoer staakt donderdag al

    31 januari 2023

Deze website is mogelijk gemaakt door Human Capital Group

De organisatie voor prestatie

Bijdragen aan het duurzame succes voor uw organisatie en uw mensen is onze drijfveer. Samen met u, uw leiderschapsteam en medewerkers verbeteren we de wendbaarheid, vitaliteit en professionaliteit.

Wij brengen beweging. Uw organisatie krijgt een solide fundament voor prestatie.

Wat nemen we mee?

All round HR management met diepgaande kennis van organisatieontwikkeling, functiewaardering, compensation & benefits, workforce management, prestatiemanagement, verzuim en inzetbaarheid, wendbaar organiseren, leiderschap.

Meer weten over Human Capital Group? Kijk op www.humancapitalgroup.nl

Human Capital Group
AllesoverHR

Onze thema's

  • Arbeidsomstandigheden
  • Leiderschap
  • Trends en Ontwikkelingen
  • Training en Coaching
  • Reorganisatie
  • Recruitment
  • Pensioen
  • Medezeggenschap
  • Juridisch
  • Arbeidsovereenkomsten
  • Functies en Rollen
  • Duurzame Inzetbaarheid
  • Communicatie
  • Column
  • Blog
  • Beoordelen en Belonen
  • Arbeidsvoorwaarden
  • Ziekte en Verzuim
  • Nieuws

Footer

Over AllesoverHR.nl

  • Human Capital Group experts
  • Contact

Human Capital Group

  • Over Human Capital Group
  • Onze missie
  • Bezoek ons

AllesoverHR sociaal

Blijf altijd op de hoogte
LinkedIn Facebook Twitter YouTube

Ontvang onze nieuwsbrief

Ontvang 1x per week het laatste nieuws
© 2023 AllesoverHR
  • Home
  • Word auteur!
  • Privacy en gebruikersvoorwaarden
  • Cookies
  • Sitemap
  • Contact
WEBSITE DOOR PEP