Bijna dertig procent van de Nederlanders vindt het niet belangrijk dat zijn of haar werkgever een beleid voert voor een zo divers en inclusief mogelijk personeelsbestand. Onder leidinggevenden vindt twintig procent een dergelijk beleid onbelangrijk. Dit concludeert Indeed, dat meer dan 1100 werknemers en 560 werkgevers vroeg naar het diversiteits- en inclusiviteitsbeleid op de werkvloer.
Meer dan de helft (54 procent) van de werkgevers in Nederland geeft aan op dit moment beleid te voeren gericht op meer diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer. Ter vergelijking: in België doet maar liefst zeventig procent van de werkgevers dit. “Een flink verschil”, aldus Arjan Vissers, verantwoordelijk voor strategie bij Indeed. “België blijkt op dit vlak een stuk progressiever te zijn dan Nederland”.
Bijna tweederde van de leidinggevenden geeft aan in de toekomst wel meer op diversiteit en inclusie te willen sturen. Vissers: “De aandacht voor diversiteit en inclusie komt deels voort uit de wens van huidig en toekomstig personeel: meer dan eenderde van de Nederlanders geeft aan een eventuele toekomstige werkgever te selecteren op het gevoerde beleid rondom diversiteit en inclusie. In België is dit zelfs bijna de helft. Om een populaire werkgever te zijn of blijven, is actie ondernemen op dit domein een must.”
Verschil in wens werkgevers en werknemers
Desondanks geeft 27 procent van de ondervraagde met een leidinggevende functie aan geen beleid te voeren op diversiteit en inclusie, omdat zij niet geloven in de meerwaarde voor de organisatie. Eenderde geeft aan dit niet te doen vanwege een gebrek aan behoefte vanuit de organisatie. “Een mismatch”, aldus Vissers. “Bijna de helft van de personeelsleden wil dat zij samen een evenwichtige weerspiegeling vormen van de samenleving. Zeventien procent van hen stelt dat de organisatie waar zij werkzaam zijn meer moet doen om de diversiteit en inclusie op de werkvloer te vergroten.”
Diversiteit en inclusie stimuleert bedrijfsimago en saamhorigheid
Een diversiteit- en inclusiviteitsbeleid wordt door werkgevers (48 procent) en werknemers (45 procent) met name als een positieve ontwikkeling gezien voor het bedrijfsimago. Vissers: “Een zorgwekkende constatering, als streven naar diversiteit en inclusie voornamelijk als stimulans voor het bedrijfsimago dient. Dit maakt een beleid dat aanstuurt op bijvoorbeeld verschillende leeftijden, sekse, of religies een beleid voor de bühne. Gelukkig vindt ook een groot deel van de ondervraagden het waarborgen van diversiteit en inclusie een verbetering voor de saamhorigheid op de werkvloer.”
Bereidheid tot anoniem sollicitatieproces
Geanonimiseerd solliciteren, zonder opgave van persoonlijke gegevens zoals naam, leeftijd, burgerlijke staat en geslacht, draagt volgens 42 procent van de werkgevers bij aan een inclusiever en diverser personeelsbestand. Bijna 35 procent gelooft dat geanonimiseerd solliciteren de oplossing is voor het tekort aan diversiteit en inclusie op de werkvloer. Onder de werknemers zijn die percentages vrijwel gelijk. “De implementatie van anonieme sollicitaties heeft in het verleden bij veel organisaties best wat voeten in de aarde gehad. Toch kan dit een waardevolle toevoeging aan het sollicitatieproces zijn, dat in de toekomst bedoelde en onbedoelde arbeidsdiscriminatie mogelijk voorkomt”, besluit Vissers.
Reageren?
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.