Slechts 11 procent van de Nederlandse werknemers zoekt actief naar een baan bij een andere werkgever. Daarmee behoren Nederlanders tot de meest loyale werknemers in Europa. Dat blijkt uit een grootschalig en internationaal werknemersonderzoek van Europese HR-dienstverlener SD Worx, uitgevoerd onder ruim 5.000 bedrijven en 18.000 werknemers uit 18 Europese landen, waaronder Nederland. België voert de ranglijst aan met 9 procent, gevolgd door Oostenrijk met 10 procent en vervolgens Nederland en Frankrijk met elk 11 procent.
Nederlander honkvast of zoekt passief
22 procent van de Nederlandse werknemers geeft daarnaast aan eerder passief op zoek te zijn naar een nieuwe baan bij een andere werkgever. In totaal betekent dit dat een derde (33%) van de werkende Nederlanders (22% + 11%) overweegt om van werkgever te veranderen. Aan het andere uiterste op het Europese spectrum staat Servië, waar werknemers het meest bereid zijn van werkgever te wisselen. Meer dan de helft (51%) overweegt een verandering van werkgever. Maar ook werknemers in landen als Polen (48%) en Ierland (46%) scoren hier hoog, op de voet gevolgd door Roemeense (45%) en Kroatische (44%) werknemers.
Naast dat 66 procent van de Nederlanders aangeeft niet van plan te zijn om van werkgever te veranderen, geeft ook bijna drie op de vier (72,9%) aan niet open te staan voor een andere functie binnen hetzelfde bedrijf. Mark Bloem, Directeur bij SD Worx Nederland, zegt: “Met dit onderzoek tonen we aan dat Nederlanders heel loyaal zijn aan hun werkgever. Dit lijkt een comfortabele positie voor Nederlandse werkgevers, maar dat betekent ook dat Nederlandse werkgevers meer moeite moeten doen om nieuw talent aan te trekken. Bovendien zijn er nog altijd grote personeelstekorten, dus is het niet verstandig je als werkgever direct rijk te rekenen.”
Salaris en werksfeer belangrijkste drijfveren
De vijf belangrijkste criteria voor Nederlandse werknemers om te kiezen voor een organisatie zijn (in % werknemers die dit aanduiden):
- Salaris – 58%
- Werksfeer en sociale omgeving (collega’s, leidinggevende, …) – 50%
- Afstand en bereikbaarheid van de werkplek – 38%
- Aandacht voor werk-privé balans – 33%
- Zinvol, interessant en uitdagend werk – 32%
Ook blijkt uit het onderzoek dat Nederlandse werknemers minder snel geneigd zijn om de overstap te maken naar een andere werkgever als ze zich betrokken voelen bij de organisatie. Dit zeggen drie op de vier werknemers (75%) die zich betrokken voelen, tegenover 59 procent van de werknemers die zich niet betrokken voelen bij de organisatie. Ook uitdaging tijdens het werk is een belangrijke factor om bij de huidige werkgever te blijven. Ruim driekwart (77%) van de werknemers die voldoende uitdaging ervaren, geeft aan niet op zoek te zijn naar ander werk, tegenover 55 procent van de werknemers die dit niet ervaren.
“Deze resultaten benadrukken het belang van een werkomgeving die niet alleen financieel aantrekkelijk is, maar ook aandacht heeft voor werk-privé balans, zinvolle werkinhoud en een goede werksfeer. Werkgevers die deze factoren prioriteren, zullen beter in staat zijn om hun personeel te behouden en te motiveren, zelfs in een competitieve arbeidsmarkt”, aldus Bloem.
Reageren?
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.