• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Home
  • Actueel
  • Thema’s
  • Contact

AllesoverHR

Onderdeel van Human Capital Group

  • Home
  • Actueel
  • Thema’s
  • Nationaal Beloningsonderzoek
  • Human Capital Group
4 oktober 2023

Mismatch tussen Nederlandse werknemer en werkgever op gebied van hybride werken

Bron: Owl Labs
Home » Nieuws » Mismatch tussen Nederlandse werknemer en werkgever op gebied van hybride werken
Vorige Volgende

Mismatch tussen Nederlandse werknemer en werkgever op gebied van hybride werken

4 oktober 2023 - Bron: Owl Labs

Als flexibel werken niet mogelijk is bij hun werkgever, dan gaat 40% van de Nederlandse werknemers op zoek naar een andere baan. Zo’n 6% neemt ontslag. Ook wordt van ruim de helft van de werknemers (51%) verwacht dat ze volledig op kantoor werken, terwijl maar een klein deel (17%) dat ook echt wil. Daarmee blijkt er nog steeds een mismatch te zijn tussen werkgevers en werknemers als het gaat om flexibel of hybride werken. Dat (en meer) komt naar voren uit State of Hybrid Work 2023: Nederland, het recente onderzoek van Owl Labs onder 2.000 Nederlandse werknemers.

Hybride werken is als begrip volledig ingeburgerd: het is een van de erfenissen van de COVID-19-pandemie. Bijna de helft van de Nederlandse werknemers werkt op dit moment flexibel. Dat dat deel niet groter is, is volgens werknemers te wijten aan de werkgevers. Uit het onderzoek van Owl Labs blijkt dat 45% van de werknemers denkt dat hun bedrijf hen verplicht om op kantoor te werken vanwege traditionele werkverwachtingen. Terwijl uit hetzelfde onderzoek naar voren komt dat 62% van de managers zegt dat hun teams productiever zijn wanneer ze hybride of op afstand werken.

Hoe verschillend denken werkgevers en werknemers over hybride werken? De mismatch zit vooral bij de verplichte kantooraanwezigheid.

  • Voor 51% van de werknemers is door de werkgever bepaald dat zij volledig op kantoor moeten werken. Slechts 17% van de werknemers heeft een voorkeur hiervoor.
  • Bij 48% van de werknemers is hybride werken de norm die de werkgever oplegt. 57% van de werknemers heeft dezelfde voorkeur.
  • Slechts 1% van de werkgevers kiest voor volledig werken op afstand. 26% van de werknemers kiest zelf hiervoor.

Er blijkt ook een mismatch te zitten tussen de Eerste Kamer en werknemers. Een grote meerderheid (70%) van de werknemers vindt dat het recht op hybride werken in de wet moet worden vastgelegd. Helaas voor deze groep is het wetsvoorstel Werken waar je wilt verworpen door de Eerste Kamer. Zij vinden dat werkgevers en werknemers in staat zijn om goede afspraken te maken, waardoor de wet volgens hen weinig waarde toevoegt.

Een kopje ‘inklok-koffie’?

De mismatch tussen werkgevers en werknemers kan dus leiden tot het vertrek van de medewerker. Een ander, relatief nieuw verschijnsel is het zogeheten coffeebadging (badge is hier de medewerkerspas): medewerkers die hybride werken, komen naar kantoor, alleen om even een praatje te maken bij de koffiemachine en zo hun gezicht te laten zien. Ruim vier op de tien (41%) medewerkers zegt geregeld zo’n kopje ‘inklok-koffie’ te drinken op kantoor, 10% zegt dat ook wel eens te willen proberen.

Frank Weisshaupt, CEO van Owl Labs: “Hybride kunnen werken blijkt voor veel werknemers een belangrijk argument in de keuze voor een werkgever. Als bijna de helft van de werknemers zegt van baan te willen wisselen als ze niet hybride kunnen werken, dan is dat een wezenlijk signaal voor werkgevers. In arbeidsvoorwaarden en in faciliteiten zullen ze hun werknemers tegemoet moeten komen. Er zijn ook nauwelijks argumenten te vinden om hybride werken níet toe te staan. Bijna twee derde van de leidinggevenden constateert dat hybride werkers productiever zijn dan pure kantoorwerkers.”

Een derde van de werknemers klust bij

Uit State of Hybrid Work 2023: Nederland komt nog een opvallend resultaat. Bijna één op de drie Nederlandse werknemers (31%) blijkt een baan naast hun reguliere baan (of een ‘klusje erbij’) te hebben. Opmerkelijk genoeg zijn het vooral de managers die bijklussen. Van alle mensen die aangeven dat ze een of meer bijbaantjes hebben, is 88% manager en 12% een ‘gewone’ werknemer.

  • 32% doet het voor het extra inkomen, ook al hebben ze dat niet echt nodig.
  • 31% vindt zijn reguliere baan makkelijk, waardoor ze tijd en energie overhebben.
  • 31% vindt het leuk om meer klussen te hebben.
  • 29% doet het uit financiële noodzaak: ze kunnen niet rondkomen zonder extra inkomen.
  • 27% zegt dat hun hart bij de bijbaan ligt en dat ze daar in de toekomst hun belangrijkste werk van willen maken.

Andere resultaten en opmerkelijkheden

Andere bevindingen uit het onderzoek die naar boven komen zijn:

  • 43% van de hybride werknemers werkt twee dagen in de week op kantoor, 25% drie dagen per week.
  • Redenen om op kantoor te werken: ontmoeten van nieuwe mensen (62%), teamleden aantsturen (56%) samenwerken met collega’s (55%).
  • Redenen om thuis te werken: zelfstandig werken (66%), betere werk/privébalans (62%) en focustijd (63%).
  • 60% van de managers gelooft dat hun hybride/thuiswerkende collega’s te weinig spontane of informele feedback ontvangen.
  • 40% vindt dat hun stressniveau het afgelopen jaar gestegen is; voor 52% is dit hetzelfde gebleven en voor 8% verminderd.
  • 37% van de respondenten zegt dat generatieve AI hen de komende 5 jaar in staat zou stellen hun werk sneller of effectiever te doen.
  • 54% van de leidinggevenden geeft aan dat hun bedrijf het gebruik van software om werknemersactiviteit te monitoren heeft uitgebreid.
  • 34% van de werknemers denkt dat hun werkgever het beleid voor hybride werken in het komende jaar zal veranderen.
Delen Reacties (0)

Deel via:

Twitter Facebook LinkedIn

Lees Interacties

Reageren? Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Connect with:
LinkedIn

Primaire Sidebar

Het laatste HR nieuws

  • Nederlanders vaker ziek door verveling op werk, meldt Arbo Unie

    19 juni 2025
  • Minister Van Hijum tekent convenant met koepelorganisaties voor betere hulp aan arbeidsmigranten

    19 juni 2025
  • Werkloosheid in Nederland blijft onveranderd op 3,8 procent

    19 juni 2025
  • Vakbonden en ondernemingsraad uiten zorgen over tekorten politie

    18 juni 2025
  • FNV schort spoorstakingen ook op, eindbod NS wel ‘teleurstellend’

    18 juni 2025

Deze website is mogelijk gemaakt door Human Capital Group

Samen werken aan de welvaart en het welzijn van mensen en organisaties

Human Capital Group is een begrip als het gaat om functiewaardering en belonen. Wij zijn dé autoriteit in Nederland op het gebied van beloningsvraagstukken, het bouwen van functiehuizen en het zorgen voor objectieve (en daardoor gedragen) functiewaardering.

Onze interim HR-professionals voorzien in tijdelijke behoefte aan extra capaciteit en expertise.

Uw HR-vraagstuk bespreken met één van onze collega’s?

Bezoek onze website, vul uw gegevens in en we nemen snel contact met u op.
Of maak direct een afspraak via:
info@humancapitalgroup.nl
030 219 39 60

 

Human Capital Group
AllesoverHR

Onze thema's

  • Arbeidsomstandigheden
  • Arbeidsovereenkomsten
  • Arbeidsvoorwaarden
  • Beoordelen en Belonen
  • Blog
  • Column
  • Communicatie
  • Duurzame Inzetbaarheid
  • Functies en Rollen
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Medezeggenschap
  • Pensioen
  • Recruitment
  • Reorganisatie
  • Training en Coaching
  • Trends en Ontwikkelingen
  • Ziekte en Verzuim
  • Nieuws

Footer

Over AllesoverHR.nl

  • Human Capital Group experts
  • Contact

Human Capital Group

  • Over Human Capital Group
  • Onze missie
  • Bezoek ons

AllesoverHR sociaal

Blijf altijd op de hoogte
LinkedIn Facebook Twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

Ontvang 1x per week het laatste nieuws
© 2025 AllesoverHR
  • Home
  • Word auteur!
  • Privacy en gebruikersvoorwaarden
  • Cookieverklaring
  • Sitemap
  • Contact
WEBSITE DOOR PEP