Uit een onderzoek van TIAS School for Business and Society onder ruim 2000 respondenten, blijkt dat een kwart van de Nederlanders zich zorgen maakt over de waarde van behaalde diploma’s door de opkomst van AI en de digitalisering van de samenleving. Het onderzoek, uitgevoerd onder meer dan tweeduizend respondenten, richtte zich op de veranderende perceptie van onderwijs in een wereld waar technologie een steeds grotere rol krijgt.
Impact van AI en digitalisering onderschat
Hoewel het grootste deel van de Nederlanders (67% van de respondenten) toch vertrouwen houdt in de blijvende waarde van diploma’s, maakt een kwart zich wél zorgen over de waarde in de toekomst. Deze groep ziet hoe AI en digitalisering de arbeidsmarkt fundamenteel veranderen, en verwacht dat praktische vaardigheden en voortdurende bijscholing belangrijker worden dan formele opleidingen.
Levenslang leren steeds populairder
Ondanks dat de meeste respondenten geloven in de blijvende waarde van hun diploma’s, ziet een ruime meerderheid (63%) levenslang leren als noodzakelijk om competitief te blijven op de arbeidsmarkt. Deze groep geeft aan zich tot aan hun pensioen te willen blijven ontwikkelen en nieuwe vaardigheden op te doen, wat de toenemende vraag naar flexibele en modulaire opleidingsmogelijkheden onderstreept.
Opleidingen zien groeiende vraag naar innovatie. De vraag naar opleidingsprogramma’s die zich richten op innovatie is vooral groot in sectoren die snel veranderen, zoals cybersecurity en de zorg.
Reageren?
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.