Bijna de helft (47%) van de werkende Nederlanders vindt dat er te veel wordt gedronken tijdens bedrijfsuitjes zoals de kerstborrel. Dat blijkt uit onderzoek van vacaturesite Indeed. Ruim een kwart van de mannen (26%) kijkt, naar eigen zeggen, wel eens te diep in het glaasje tijdens zo’n event, versus 15% van de vrouwen. Een verbod op alcohol op het werk of tijdens uitjes vindt de meerderheid echter niet nodig; slechts 16% staat achter een verbod op alcohol in een zakelijke setting.
“In Nederland is het niet ongebruikelijk om een wijntje of biertje te drinken tijdens een bedrijfsuitje”, vertelt Stan Snijders, Managing Director Indeed Benelux. “Tegelijkertijd kent iedereen wel een verhaal van zichzelf, een collega of een kennis waarbij dit uit de hand is gelopen. Uit ons onderzoek blijkt dat lang niet alle medewerkers zich comfortabel voelen bij borrelende collega’s”.
Spijt na alcoholgebruik
Van de ruim duizend onderzochte Nederlanders geeft 8% aan wel eens spijt gehad te hebben van hun alcoholconsumptie tijdens een bedrijfsuitje. Onder jongeren onder de 30 jaar ligt dit percentage op 12%.
Niet meer van deze tijd
Verder vindt 43% van de werknemers dat veel drinken tijdens bedrijfsuitjes niet meer van deze tijd is. Vooral vrouwen (47%) zijn deze mening toebedeeld, terwijl mannen hier minder stellig over zijn (39%). Van de ruim duizend ondervraagden heeft 45% wel eens collega’s gezien die zich misdroegen door overmatig alcoholgebruik. Hoewel het negatieve sentiment niet verwaarloosbaar is, gelooft slechts 16% in een verbod op alcohol tijdens bedrijfsuitjes. Desondanks zien veel organisaties de kerstborrel als een aantrekkelijk voordeel voor potentiële werknemers. De afgelopen drie jaar steeg het aantal vacatures op Indeed waarin de term ‘kerstborrel’ werd genoemd met maar liefst 120 procent.
Reageren?
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.