• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Home
  • Actueel
  • Thema’s
  • Contact

AllesoverHR

Onderdeel van Human Capital Group

  • Home
  • Actueel
  • Thema’s
  • Nationaal Beloningsonderzoek
  • Human Capital Group
12 juli 2023

Kansengelijkheid belangrijker voor het mkb dan milieu

Bron: October
Home » Nieuws » Kansengelijkheid belangrijker voor het mkb dan milieu
Vorige Volgende

Kansengelijkheid belangrijker voor het mkb dan milieu

12 juli 2023 - Bron: October

Bij slechts de helft van het mkb (53%) is er binnen de organisatie momenteel sprake van een gelijk loon voor vrouwen en mannen. Dat blijkt uit een onderzoek van MKB-financieringsplatform October onder meer dan vijfhonderd ondernemers uit het mkb. Het is mede om die reden dat mkb’ers ‘sociale’ doelstellingen veel vaker verkiezen boven verduurzamen. Bijna de helft van de ondernemers (49%) vindt deze pijler van ESG de belangrijkste.

Op afstand volgen environment (milieu) en governance (goed bestuur) met respectievelijk zestien en acht procent. 27 procent geeft aan geen prioriteit te geven aan één van de drie criteria van maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Het mkb ziet in dat steeds meer mensen waarde hechten aan verantwoord ondernemen. Dat begint volgens hen met de verantwoordelijkheid die zij als bedrijf hebben richting hun personeel”, vertelt Luuc Mannaerts, CEO van October Nederland.

Kansengelijkheid in het mkb

Op dit vlak valt binnen het mkb nog veel te winnen, vindt ook de sector zelf. Zo is er niet alleen vaak sprake van onterechte beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen, maar twijfelt ook dertig procent van de ondernemers aan de kansengelijkheid binnen de eigen organisatie. Op de vraag of er sprake is van een divers en inclusief personeelsbestand, antwoordt slechts een kleine meerderheid (53%) instemmend.

“De oplossing begint met het erkennen van het probleem”, zegt Mannaerts, die benadrukt hoe belangrijk het is om een sociaal verantwoord beleid te voeren. “Consumenten en afnemers kijken verder dan het prijskaartje van een product. Ze willen steeds vaker weten hoe en door wie het gemaakt wordt. Zijn de arbeidsomstandigheden juist? Bovendien heeft dit beleid, zeker in deze krappe arbeidsmarkt, consequenties voor het behoud en het vinden van personeel.”

Slechts helft mkb heeft vertrouwenspersoon

Een kwart van de mkb’ers geeft aan gedurende afgelopen jaren intern één of meer klachten te hebben gehad over de veiligheid van de werkomgeving. “Het gaat erom wat je met die klachten doet. Stel een onafhankelijke vertrouwenspersoon aan, waar een werknemer terecht kan voor problemen op de werkvloer, of dat nou op psychologisch of fysiek vlak is. En minstens zo belangrijk, communiceer hierover, proactief”, aldus Mannaerts. 58 procent van de ondernemers geeft aan zo’n persoon te hebben binnen de organisatie.

Morele plicht van bestuur

Doelstellingen op het gebied van ‘goed bestuur’ krijgen de minste prioriteit. Toch vindt het mkb dat ook op bestuurlijk niveau verantwoorde keuzes moeten worden gemaakt. 58 procent vindt dat een organisatie geen dividend mag uitkeren bij financieel zwaar weer. 43 procent is van mening dat er überhaupt een cap moet zijn op de winstuitkering. Een kleine minderheid (45%) vindt het verwerpelijk als organisaties hun best doen om zo min mogelijk belasting te betalen.

Over ESG-eisen

Hoewel het mkb vooralsnog is vrijgesteld van Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) door Europese regelgeving, is het steeds meer van belang dat ook deze sector voldoet aan de criteria van Environment, Social en Governance (in Nederlands: milieu, maatschappij en goed bestuur). Wanneer zij samenwerken met bijvoorbeeld grote leveranciers, die wel worden gecontroleerd, krijgen zij ook te maken met deze eisen. En ook bij kredietaanvragen meten banken steeds vaker de duurzaamheid van de organisatie.

Delen Reacties (0)

Deel via:

Twitter Facebook LinkedIn

Lees Interacties

Reageren? Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Connect with:
LinkedIn

Primaire Sidebar

Het laatste HR nieuws

  • NS-topman noemt aankondiging nieuwe treinstaking teleurstellend

    15 juni 2025
  • VVMC dreigt met nieuwe spoorstaking, wel eerst in gesprek met NS

    15 juni 2025
  • FNV zegt dat spoorstakingen doorgaan, wil wel praten met NS

    13 juni 2025
  • Emancipatie stagneert: Nederland duikelt met 15 plaatsen naar 43ste positie

    13 juni 2025
  • Ziekteverzuim neemt toe in eerste kwartaal 2025

    13 juni 2025

Deze website is mogelijk gemaakt door Human Capital Group

Samen werken aan de welvaart en het welzijn van mensen en organisaties

Human Capital Group is een begrip als het gaat om functiewaardering en belonen. Wij zijn dé autoriteit in Nederland op het gebied van beloningsvraagstukken, het bouwen van functiehuizen en het zorgen voor objectieve (en daardoor gedragen) functiewaardering.

Onze interim HR-professionals voorzien in tijdelijke behoefte aan extra capaciteit en expertise.

Uw HR-vraagstuk bespreken met één van onze collega’s?

Bezoek onze website, vul uw gegevens in en we nemen snel contact met u op.
Of maak direct een afspraak via:
info@humancapitalgroup.nl
030 219 39 60

 

Human Capital Group
AllesoverHR

Onze thema's

  • Arbeidsomstandigheden
  • Arbeidsovereenkomsten
  • Arbeidsvoorwaarden
  • Beoordelen en Belonen
  • Blog
  • Column
  • Communicatie
  • Duurzame Inzetbaarheid
  • Functies en Rollen
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Medezeggenschap
  • Pensioen
  • Recruitment
  • Reorganisatie
  • Training en Coaching
  • Trends en Ontwikkelingen
  • Ziekte en Verzuim
  • Nieuws

Footer

Over AllesoverHR.nl

  • Human Capital Group experts
  • Contact

Human Capital Group

  • Over Human Capital Group
  • Onze missie
  • Bezoek ons

AllesoverHR sociaal

Blijf altijd op de hoogte
LinkedIn Facebook Twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

Ontvang 1x per week het laatste nieuws
© 2025 AllesoverHR
  • Home
  • Word auteur!
  • Privacy en gebruikersvoorwaarden
  • Cookieverklaring
  • Sitemap
  • Contact
WEBSITE DOOR PEP