Het vakantieseizoen staat weer voor de deur. Dit is voor veel jongeren dé periode om op zoek te gaan naar een (bij)baan voor aankomende zomer. “Dit voorjaar zijn enkele cruciale sectoren voor vakantiewerk weer langzaam aan het herstellen, zoals de horeca en de retail”, zegt Ineke Kooistra, CEO van YoungCapital. “Uit onderzoek onder 1.800 van onze overwegend jonge, werkende, flexkrachten blijkt dat een derde deze zomer blijft doorwerken. Eenzelfde aantal verwacht deze zomer zijn of haar vakantiedagen in te zetten om te genieten van alles wat dan weer mag.” De recruitmentspecialist ziet deze maand al een toename in het aantal flexkrachten en heeft zo’n 6 duizend meer mensen aan het werk dan tijdens de eerste lockdown.
Afgelopen jaar heeft de arbeidsmarkt een enorme shift doorgemaakt. Sinds de coronacrisis is meer dan de helft van de flexkrachten veranderd van baan, zo blijkt uit het onderzoek. Een groot deel van hen heeft inmiddels een baan binnen een andere sector aangenomen. Zo verloren veel jongeren hun (bij)baan in de horeca of in de retail, en zijn zij erna in de logistiek of klantcontactbranche gaan werken. “Dit zien we nu nog steeds”, zegt Ineke. “We hebben momenteel de meeste mensen werken in callcentra. Daarnaast zijn er veel nieuwe coronagerelateerde banen ontstaan, zoals werk voor de vaccinatie- en testafsprakenlijn. Hier zoeken we ook altijd nog ondersteuning.” Waar ook nog veel krachten worden gezocht, is in de logistieke sector. “Dit is een baan die perfect als vakantiebaan uit te voeren is. Ook bezorgfuncties zijn erg populair als vakantiewerk.”
Flexkrachten loyaal aan opdrachtgevers
Welke shift het volledig openen van de maatschappij teweeg gaat brengen op de arbeidsmarkt, is nog lastig te voorspellen volgens YoungCapital. “Als we uitgaan van ons onderzoek wilt 75% van de werkenden graag blijven werken bij hun huidige opdrachtgever. Slechts een kwart twijfelt of wil weg”, aldus Ineke. Na de lockdown wilt ruim driekwart van de ondervraagden hetzelfde aantal uur als nu blijven werken. 14% wilt meer gaan werken en 8% wilt minder gaan werken. Mensen die minder gaan werken of stoppen, willen zodra het weer kan meer tijd steken in sociale contacten, reizen en studeren of terug naar de branche waar zij vandaan komen. Maar, goed nieuws voor opdrachtgevers die wel een leegloop verwachten: het grootste deel van flexkrachten die hebben aangegeven te willen stoppen, gelooft dat de opdrachtgever hier iets aan kan doen, namelijk het aanbieden van doorgroeimogelijkheden en het mogelijk (blijven) maken van thuiswerken.
Reageren?
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.