• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Home
  • Actueel
  • Thema’s
  • Contact

AllesoverHR

Onderdeel van Human Capital Group

  • Home
  • Actueel
  • Thema’s
  • Nationaal Beloningsonderzoek
  • Human Capital Group
4 juli 2023

Internationale mobiliteit van werknemers in Europa verandert door focus op kosten en ESG-doelstellingen

Bron: Aon
Home » Nieuws » Internationale mobiliteit van werknemers in Europa verandert door focus op kosten en ESG-doelstellingen
Vorige Volgende

Internationale mobiliteit van werknemers in Europa verandert door focus op kosten en ESG-doelstellingen

4 juli 2023 - Bron: Aon

Werkgevers kijken steeds scherper naar de kosten van zakenreizen. Daarnaast wordt maatschappelijk verantwoord ondernemen en het behalen van ESG-doelstellingen (milieu-, sociale en bestuurscriteria – red.) belangrijker in de afwegingen die werkgevers maken rondom de internationale mobiliteit van hun medewerkers. In voorgaande jaren waren veiligheid en het welzijn van medewerkers de voornaamste factoren die de mobiliteit van werknemers beïnvloedden.

Dit blijkt uit het jaarlijkse International People Mobility Report van Aon plc (NYSE: AON), waarin het veranderende landschap van de mobiliteit van werknemers in Europa wordt getoond. Het geeft inzicht in hoe werkgevers hiermee omgaan en welke uitdagingen en kansen er zijn op gebied van internationale mobiliteit.

Kostenbeheersing prioriteit

Dat het beheersen van kosten tegenwoordig leidend is, heeft alles te maken met het toegenomen belang van financiële stabiliteit en de huidige geopolitieke uitdagingen, zoals de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis en de wereldwijde inflatie. Veiligheid en welzijn van de medewerkers staan nog steeds in de top drie, maar ook het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen bij het internationale mobiliteitsbeleid neemt toe.

Minder reizen

Zo nemen werkgevers allerlei maatregelen om aan hun ESG-doelstellingen te voldoen. De belangrijkste zijn minder reizen (44%), een programma om de aan reizen gerelateerde CO2-uitstoot te compenseren (37%) en andere manieren van reizen (32%). Wereldwijd is werken op afstand toegenomen sinds de COVID-19-pandemie, terwijl zakenreizen afnemen.

Werken op afstand: kansen en uitdagingen

De toekomst van werken op afstand ziet er veelbelovend uit. De COVID-19-pandemie heeft deze trend versneld. Veel bedrijven hebben zich aangepast aan de nieuwe werkelijkheid en beschouwen het als een optie voor hun werknemers. Het gebruik van digitale tools heeft het gemakkelijker en efficiënter gemaakt. Teams kunnen probleemloos samenwerken in verschillende tijdzones. “Door schaarste aan talent zien werkgevers ook steeds meer in dat om talent aan te trekken en te behouden, internationaal werken op afstand een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde is geworden,” zegt Michel Teunisse, business development manager International People Mobility bij Aon.
Er zijn echter ook uitdagingen verbonden aan internationaal werken op afstand, zoals taalbarrières, culturele verschillen en wet- en regelgeving. Landen voeren steeds meer aanvullende wetten en regels in voor internationale werknemers. “We zien en voorzien verschuivingen in het immigratiebeleid die van invloed zijn op de wereldwijde mobiliteit. Sommige landen worden bijvoorbeeld strenger, terwijl andere landen beleid voeren om juist meer geschoolde werknemers en ondernemers aan te trekken. Het is belangrijk om tijdig op dergelijke veranderingen te anticiperen en het beleid en de instructies voor werknemers duidelijk te hebben.” Dat is nog niet altijd het geval, blijkt uit het International Mobility Report van Aon. Ongeveer de helft van de werkgevers waar werken op afstand mogelijk is, heeft beleid en instructies gereed. “Dat moet eigenlijk 100 procent zijn om financiële en fiscale verrassingen te voorkomen,” benadrukt Teunisse.

Delen Reacties (0)

Deel via:

Twitter Facebook LinkedIn

Lees Interacties

Reageren? Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Connect with:
LinkedIn

Primaire Sidebar

Het laatste HR nieuws

  • NS-topman noemt aankondiging nieuwe treinstaking teleurstellend

    15 juni 2025
  • VVMC dreigt met nieuwe spoorstaking, wel eerst in gesprek met NS

    15 juni 2025
  • FNV zegt dat spoorstakingen doorgaan, wil wel praten met NS

    13 juni 2025
  • Emancipatie stagneert: Nederland duikelt met 15 plaatsen naar 43ste positie

    13 juni 2025
  • Ziekteverzuim neemt toe in eerste kwartaal 2025

    13 juni 2025

Deze website is mogelijk gemaakt door Human Capital Group

Samen werken aan de welvaart en het welzijn van mensen en organisaties

Human Capital Group is een begrip als het gaat om functiewaardering en belonen. Wij zijn dé autoriteit in Nederland op het gebied van beloningsvraagstukken, het bouwen van functiehuizen en het zorgen voor objectieve (en daardoor gedragen) functiewaardering.

Onze interim HR-professionals voorzien in tijdelijke behoefte aan extra capaciteit en expertise.

Uw HR-vraagstuk bespreken met één van onze collega’s?

Bezoek onze website, vul uw gegevens in en we nemen snel contact met u op.
Of maak direct een afspraak via:
info@humancapitalgroup.nl
030 219 39 60

 

Human Capital Group
AllesoverHR

Onze thema's

  • Arbeidsomstandigheden
  • Arbeidsovereenkomsten
  • Arbeidsvoorwaarden
  • Beoordelen en Belonen
  • Blog
  • Column
  • Communicatie
  • Duurzame Inzetbaarheid
  • Functies en Rollen
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Medezeggenschap
  • Pensioen
  • Recruitment
  • Reorganisatie
  • Training en Coaching
  • Trends en Ontwikkelingen
  • Ziekte en Verzuim
  • Nieuws

Footer

Over AllesoverHR.nl

  • Human Capital Group experts
  • Contact

Human Capital Group

  • Over Human Capital Group
  • Onze missie
  • Bezoek ons

AllesoverHR sociaal

Blijf altijd op de hoogte
LinkedIn Facebook Twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

Ontvang 1x per week het laatste nieuws
© 2025 AllesoverHR
  • Home
  • Word auteur!
  • Privacy en gebruikersvoorwaarden
  • Cookieverklaring
  • Sitemap
  • Contact
WEBSITE DOOR PEP