Fietsen naar het werk blijft populair, maar momenteel groeit deze groep fietsers niet significant. Waar vorig jaar 44 procent aangaf de fiets regelmatig voor woon-werkverkeer te gebruiken, is dat nu 46 procent. Nog steeds stapt 53 procent meestal in de auto. Ten opzichte van vorig jaar is er ook een lichte stijging te zien in het aantal werkenden dat vaak (3 tot 4 keer per week) op de fiets stapt. Dat was 11 procent, nu 13 procent. Op de werkzame beroepsbevolking* is dat een stijging van 197.000 mensen.
Voor het vierde jaar op rij heeft ALD Automotive – in aanloop naar Fiets naar je Werk Dag op 25 mei 2023 – onderzoek gedaan onder ruim 1.100 Nederlanders naar de motivatie en het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer.
Inflatie belangrijke motivatie
De belangrijkste reden om te fietsen is al jaren vitaliteit. Dit jaar is er voor het eerst een stijging te zien in de kostenoverweging. 28 procent gebruikt de fiets of e-bike omdat het goedkoper is dan de auto, ten opzichte van 21 procent in 2022. Vier op de tien werkende Nederlanders geeft aan dat hogere kosten door inflatie momenteel ervoor zorgen dat zij bewuster mobiliteitskeuzes maken. Met als gevolg dat zij vaker de auto laten staan. Voor een kwart van de groep werkenden zorgt het er ook voor dat zij hierdoor vaker op de fiets naar het werk reizen.
Stimulans vanuit werkgever
Bijna de helft van de professionals vindt de nieuwe fiscale wijzigingen waarmee het makkelijker wordt om de fiets met de auto te combineren voor woon-werkverkeer een mooie stimulans om vaker te fietsen.
*Werkzame beroepsbevolking is 9,7 miljoen mensen volgens CBS, eind 2022
Reageren?
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.