AI is niet meer weg te denken, maar bereikt het gros van de Nederlandse werknemers nog niet. 26% maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie in hun dagelijkse werk. Tegelijkertijd geeft bijna de helft van de organisaties aan geen duidelijke AI-strategie te hebben. Dat blijkt uit het nieuwe whitepaper van Integron: “Welke rol speelt AI anno 2025 op de werkvloer?”
AI in Nederland: wel in de directiekamer, maar niet op de werkvloer
De adoptie van AI blijkt sterk geconcentreerd bij het hoger management. 57% van de directieleden gebruikt AI, maar bij uitvoerende medewerkers zonder klantcontact ligt dat percentage op 17%.
Grote verschillen tussen sectoren en functiegroepen
De adoptie verschilt aanzienlijk per branche. In ICT en financiële dienstverlening wordt AI relatief vaak ingezet, maar in sectoren als zorg, transport en retail blijft het gebruik achter. Belemmerende factoren zijn onder meer een gebrek aan expertise, hoge implementatiekosten en zorgen over privacy.
Ook binnen organisaties zien we een kloof. AI-gebruikers voelen zich lang niet altijd deskundig. 43% beschouwt zichzelf als ervaren gebruiker. 61% verwacht zich nieuwe vaardigheden eigen te moeten maken. En onder niet-gebruikers denkt 35% – wellicht ten onrechte – dat ze geen nieuwe kennis nodig hebben.
Reageren?
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.