Maar liefst de helft van medewerkers uit het onderwijs beschikt niet over de juiste diploma’s of certificaten. Toch denken zij zelf dat hun kennisniveau wel voldoende op peil is. Sterker nog, maar liefst 90 procent zegt dat het over het algemeen goed of zelfs uitstekend is gesteld met de parate kennis over hun vakgebied. Dit blijkt uit onderzoek van Drillster, specialist in adaptief leren, onder ruim 1.000 medewerkers met een cruciaal beroep in sectoren als de zorg, onderwijs of het openbaar vervoer.
Goed werk leveren, zonder de juiste papieren
Medewerkers uit de onderwijssector zijn zelfverzekerd als het gaat om hun eigen kennen en kunnen. Dit blijkt uit het feit dat maar liefst 65 procent van de professionals denkt dat zij hun werk goed kunnen uitvoeren, zonder dat hun kennis volledig op peil is. Slechts één op de vijf medewerkers bij onderwijsinstellingen twijfelt of zij voldoende kennis heeft om het werk goed uit te kunnen voeren.
Weggezakte kennis opzoeken
28 procent geeft toe dat belangrijke kennis inmiddels is weggezakt en dat zij regelmatig informatie moet teruglezen. Voor het op peil houden van het kennisniveau schiet de werkgever volgens de respondenten tekort. Binnen het onderwijs geeft ongeveer een vijfde (22%) aan dat collega’s wel de bevoegdheid hebben om hun werk te mogen doen, maar niet voldoende bekwaam zijn. Volgens 51 procent van de respondenten moet de werkgever hier meer aan doen.
Reageren?
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.