Maar liefst veertien procent van de werkende Nederlanders stelt dat zij niet volledig achter de producten of diensten staan die hun werkgever levert. Dit blijkt uit onderzoek van Become Alliance onder 1.065 werkende Nederlanders, uitgevoerd door PanelWizard. Mogelijk komt dit door het (beperkte) nut dat de producten of diensten in hun ogen hebben. Zo vindt een op de acht ondervraagden dat hetgeen deze organisaties verkopen weinig toevoegt of verbetert aan de wereld.
Met name veel werkenden onder de dertig jaar verkopen een product of een dienst waar zij niet volledig in geloven (zeventien procent) en waarvan zij vinden dat deze weinig bijdraagt aan de samenleving (negentien procent). We zien dat van de zestigplussers slechts elf procent negatief is over hun aanbod. Verder valt op dat hoogopgeleiden vaker volledig achter hun commerciële aanbod staan (89 procent) dan middelbaar en praktisch opgeleiden (beiden 84 procent).
Persoonlijke drijfveren
Je persoonlijk verbonden voelen met de producten of diensten die het bedrijf waar je werkt, verkoopt, is inderdaad essentieel, bevestigen acht op de tien respondenten. Vrouwen vinden dit aanzienlijk belangrijker (85 procent) dan mannen (78 procent). Toch zou één op de zeven respondenten wat zij verkopen nooit zelf aanschaffen. Wederom sluit de jongste generatie zich met één vijfde vooral bij dit standpunt aan.
Verandering in denken
Niet alleen op kantoor, maar ook buiten werktijd is 49 procent van de werkende Nederlanders het liefst zo min mogelijk bezig met de producten of diensten die zij verkopen. Dit geldt aanzienlijk vaker voor praktisch opgeleide (55 procent) dan hoogopgeleide respondenten (44 procent). De verschillen tussen deze groepen blijken nog groter wat leerbereidheid betreft: maar liefst 29 procent van de praktisch geschoolden wil niet blijven leren over de verkochte producten of diensten, tegenover slechts veertien procent van de hoogopgeleiden.
Reageren?
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.