Nu diversiteit steeds hoger op de agenda staat van werkgevers in Nederland, is er niet alleen aandacht voor onderscheidend arbeidsmarktgedrag van mannen, vrouwen, jongeren en ouderen, maar ook meer aandacht voor de verschillen op basis van etniciteit, cultuur en migratieachtergrond. Daarin vallen vooral de grote overeenkomsten op, maar ook de interessante kleine verschillen. Zo is Het Rijk de meest favoriete werkgever van Nederland onder mensen met een migratieachtergrond. Op de tweede plaats staat Shell, gevolgd door KLM, de Belastingdienst en de politie. Dit blijkt uit de analyses van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van het tweede kwartaal van 2017 tot en met het tweede kwartaal van 2019 onder 34.511 personen.
Van de Nederlandse Beroepsbevolking heeft 17% een migratieachtergrond. Zij komen zelf uit het buitenland of hebben een vader of moeder die in het buitenland geboren is. De top 10 favoriete werkgevers onder mensen met een migratieachtergrond is bijna hetzelfde als de top 10 favoriete werkgevers van de Nederlanders met een niet-migratieachtergrond. Acht van de tien bedrijven staan voor beide in de top-10. Toch zijn er enkele verschillen. Zo is Het Rijk bij mensen met een migratieachtergrond de meest favoriete werkgever en bij Nederlanders zonder migratie achtergrond is dit Shell. Daarnaast komen Google (plek 6) en Schiphol (plek 8) in de top 10 van mensen met een migratieachtergrond voor, maar staan lager in de algemene ranking, respectievelijk plek 17 en 14.
Top 10 meest favoriete werkgevers van mensen met en zonder migratieachtergrond
Ranking |
Migratie-achtergrond |
Zonder migratie-achtergrond |
1 |
Het Rijk |
Shell |
2 |
Shell |
Het Rijk |
3 |
KLM |
Politie |
4 |
ING |
KLM |
5 |
Politie |
Defensie |
6 |
|
Belastingdienst |
7 |
Rabobank |
Nederlandse Spoorwegen |
8 |
Schiphol |
Rabobank |
9 |
Philips |
ING |
10 |
Belastingdienst |
Philips |
Mensen met een migratieachtergrond meer focus op bedrijven in de Randstad
Sommige werkgevers doen het beter onder (potentiële) werknemers met een migratieachtergrond dan anderen. Zo scoren Gemeente Amsterdam, Gemeente Rotterdam, UWV en KPN beter onder mensen met een migratieachtergrond. Martini Ziekenhuis, Jumbo Supermarkten en UMC Utrecht zijn juist populairder onder werknemers zonder migratie achtergrond.
De doelgroep met een migratieachtergrond is meer georiënteerd op bedrijven in de Randstad, grote steden (Gemeente Rotterdam of Amsterdam), grotere internationale bedrijven zoals Google, Apple en Microsoft en zijn juridische werkgevers zoals het Ministerie van Veiligheid en Justitie en De Rechtbank populairder.
Ranking |
Top-15 werkgevers die populairder zijn onder mensen met een migratieachtergrond: |
Top-15 werkgevers die minder populair zijn onder mensen met een migratieachtergrond: |
1 |
Gemeente Amsterdam |
Martini Ziekenhuis |
2 |
Gemeente Rotterdam |
Jumbo Supermarkten |
3 |
UWV |
UMC Utrecht |
4 |
KPN |
Universiteit Leiden |
5 |
ABN AMRO |
FrieslandCampina |
6 |
Microsoft |
Brandweer |
7 |
|
Radboud UMC |
8 |
AMC Amsterdam |
UMC Groningen |
9 |
ING |
Defensie |
10 |
Het Rijk |
Efteling |
11 |
Ministerie van Veiligheid en Justitie |
DSM |
12 |
Apple |
Heineken |
13 |
Bureau Jeugdzorg |
ASML |
14 |
De Rechtbank |
GGZ |
15 |
KLM |
Universiteit Utrecht |
Wanneer verder wordt ingezoomd op migranten met bijvoorbeeld een niet-Westerse achtergrond in vergelijking met een Westerse achtergrond, valt op dat de overheid beter scoort, zoals Belastingdienst en Politie. En dat ook de grote gemeentelijke overheden Amsterdam en Rotterdam een top-10 positie hebben.
Ranking |
Westerse migratie achtergrond |
Niet-Westerse migratie achtergrond |
1 |
Shell |
Het Rijk |
2 |
Het Rijk |
KLM |
3 |
KLM |
Belastingdienst |
4 |
Rabobank |
Politie |
5 |
|
ING |
6 |
Schiphol |
Shell |
7 |
Philips |
Gemeente Amsterdam |
8 |
Defensie |
|
9 |
GVB |
ABN AMRO |
10 |
GGD |
Gemeente Rotterdam |
Door immigratie en internationalisatie verandert de Nederlandse beroepsbevolking van samenstelling. Bijna 1 op de 5 heeft een migratieachtergrond. Deze groep is veelal in de Randstad en de grote steden te vinden, wat met name impact heeft voor bedrijven in deze geografie.” In de arbeidsmarktcommunicatie en recruitment is het slim van werkgevers om in kleine accenten veranderingen aan te brengen om deze groepen beter te ontsluiten. Denk daarbij aan beeldgebruik, geografische zichtbaarheid, benadrukken internationale karakter van de organisatie en ander mediagebruik.
Reageren?
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.