Versnelde adoptie van kunstmatige intelligentie (AI) in het Nederlandse bedrijfsleven biedt een enorm economisch potentieel. Om dit ten volle te kunnen benutten, is het echter wel cruciaal dat de digitale vaardigheidskloof wordt gedicht. Volgens nieuw onderzoek van Strand Partners in opdracht van Amazon Web Services (AWS) onder 1.000 Nederlandse bedrijven en 1.000 consumenten, kan AI de Nederlandse economie tegen 2030 een toegevoegde waarde van 230 miljard euro opleveren. Belangrijke voorwaarde is dan wel het huidige jaarlijkse tempo van AI-adoptie (+38 procent in 2023) vast te houden. Veel bedrijven wijzen er echter op dat het tekort aan digitale skills onder medewerkers een rem kan zetten op deze groei. Zo neemt het gemiddeld zo’n zes maanden in beslag om gekwalificeerd personeel te vinden.
Nederland is een koploper als het gaat om het realiseren van de ambities die de Europese Commissie in het Digital Decade policy program heeft gesteld. Inmiddels zetten vier op de tien bedrijven AI in, waarmee Nederland veel hoger scoort dan het Europese gemiddelde (33 procent). Hiermee ligt Nederland volledig op koers om de EU-doelstelling dat tegen 2030 driekwart van de bedrijven AI gebruikt, te realiseren. Steeds meer Nederlandse bedrijven zijn zich bewust van de kansen die AI biedt. Zo zegt 83 procent dat AI hen in staat stelt een hogere omzet te realiseren en worden ook kostenbesparing en verhoogde efficiëntie genoemd als voordelen. Daarnaast is driekwart ervan overtuigd dat de inzet van AI hun sector de komende vijf jaar ingrijpend zal veranderen.
Gebrek aan digitale vaardigheden staat groei in de weg
Veel Nederlandse bedrijven hebben de intentie AI in hun bedrijfsvoering te implementeren, maar worden hierin vaak belemmerd. Bijna een kwart zegt dat compliance en juridische onzekerheden hen ervan weerhouden digitale technologieën in te voeren; zij geven aan daarom van plan te zijn zulke investeringen in de komende drie jaar met 41 procent terug te schroeven. Een ander punt van kritiek is dat de inzet van AI nu vooral is voorbehouden aan grotere bedrijven (55 procent) en minder wordt omarmd door het midden- en kleinbedrijf (37 procent).
Tegelijkertijd ervaren bedrijven belemmeringen doordat medewerkers niet of onvoldoende zijn toegerust met de juiste digitale vaardigheden, zoals het maken van back-ups van gegevens, online onderzoek en het gebruik van documenten en spreadsheets. Vanwege deze ‘digital gap’ benut het Nederlandse bedrijfsleven zijn digitale potentieel onvoldoende en worden bedrijven belemmerd bij de digitalisering van hun bedrijfsvoering. Van de bedrijven die moeite hebben werknemers met de juiste digitale skills te werven, geeft 37 procent aan dat dit hun groei belemmert.
Reageren?
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.