• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Home
  • Actueel
  • Thema’s
  • Contact

AllesoverHR

Onderdeel van Human Capital Group

  • Home
  • Actueel
  • Thema’s
  • Nationaal Beloningsonderzoek
  • Human Capital Group
25 mei 2020

De impact van het coronavirus op het vak van Assistants

Bron: Assistant2
Home » Nieuws » De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
Vorige Volgende

De impact van het coronavirus op het vak van Assistants

25 mei 2020 - Bron: Assistant2

De komst van het coronavirus en bijbehorende maatregelen stelt het vakgebied van de Assistant op de proef. Met het advies van de overheid om zo veel mogelijk thuis te werken, vindt een verschuiving plaats van offline- naar online activiteiten en is er meer nadruk komen te liggen op het beheersen van digitale vaardigheden. Uit onderzoek van Assistant2 blijkt dat meer dan een-derde van de Assistants de digitale vaardigheden onvoldoende beheerst.

Het advies van de overheid om zoveel mogelijk thuis te werken wordt door het merendeel van de Assistants opgevolgd. Ruim 62% werkt alle uren vanuit huis, gevolgd door 23% die de helft van de werkuren op kantoor te vinden is. Slechts 8,6% van de Assistants is fulltime op kantoor aanwezig. Waar veel branches te maken hebben met een groot aantal ontslagen, verwacht Fons Scheltema, de oprichter van Assistant2 dat voornamelijk de 50-plussers in het Assistant vakgebied hiermee te maken krijgen. Dit zijn vaak degenen die de digitale vaardigheden slecht onder de knie hebben en niet meer door willen en kunnen ontwikkelen.

Toenemende druk op beheersing digitale vaardigheden

Het thuiswerken brengt een verschuiving met zich mee van offline naar online. Zo geeft bijna 60% van de respondenten aan dat digitale vaardigheden een prominentere rol in heeft genomen binnen het takenpakket. De afgelopen maanden hielden zij zich voornamelijk bezig met online activiteiten zoals marketing (78,6%), het beheren van social media-kanalen (72,8%), (online) management rapportages bijhouden (71,6%), financiële zaken organiseren (78,6%) en managen (72%). Van wegvallende taken is weinig sprake. Enkel gastvrijheid (hospitality) wordt logischerwijs door 40% van de respondenten genoemd als vaardigheid die nu niet of in mindere mate wordt uitgevoerd.

Assistants in hogere leeftijdscategorie komen moeilijker mee

Het onderzoek toont aan dat ruim een-derde van de Assistants de digitale vaardigheden onvoldoende beheerst. Leeftijd speelt hierbij een grote rol. Waar geen enkele Assistant onder de 30 jaar aangeeft problemen te hebben, stijgt het percentage per hogere leeftijdscategorie. Bij de respondenten tussen de 30 en 40 jaar oud is het percentage nog maar 13%, waarmee het in de leeftijdscategorie 40 tot 50 jaar oud bijna 2.5 keer zo hoog is, namelijk 31%. Van de Assistants boven de 60 jaar oud heeft 56% moeite om mee te komen.

Gebrek aan bijscholing

Een verklaring hiervoor is dat Assistants veelal lang werkzaam binnen het vakgebied en er weinig bijscholing plaatsvindt. Data laat zien dat hoe langer de respondenten werkzaam zijn als Assistant, hoe meer moeite zij hebben met de beheersing van digitale vaardigheden. Van de respondenten die aangaf moeite te hebben om mee te gaan in de verschuiving naar online activiteiten heeft bijna 85% al elf of meer jaren aan werkervaring als Assistant. Wellicht heeft het te maken dat Assistants loyaal zijn en vaak lang blijven ‘hangen’ bij dezelfde werkgever. Waar een onderzoek uit 2019 aantoonde dat 100% van de Assistants mee wil groeien met het veranderende vakgebied, zette slechts een-derde van hen zich hier daadwerkelijk voor in.

De toekomst

Alhoewel het thuiswerken door de Assistants afwisselend wordt ervaren, verwachten zij wel dat het thuiswerken blijvende consequenties met zich mee brengt. Slechts 8,6% verwacht dat zij op het moment dat de corona-maatregelen zijn verdwenen alle uren op kantoor zullen werken. 41% denkt 25-50% van de uren thuis te werken, gevolgd door 0-25% van de uren (27%) en een-vijfde van de Assistants verwacht zelfs 50-75% van de werkuren thuis te werken. Wel heeft het overgrote deel van de Assistants vertrouwen dat het vakgebied zal blijven bestaan door de blijvende noodzaak van activiteiten zoals plannen en organiseren, hospitality en adviseren. De tijd zal leren wat er gebeurt met de groep die thuis zit; zullen ze weer aangenomen worden of thuis op de bank blijven zitten?

Delen Reacties (0)

Deel via:

Twitter Facebook LinkedIn

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Assistant2 in de pers - Assistant2 schreef:
    1 juli 2020 om 14:58

    […] (vak)pers heeft het opgenomen op diverse websites. Zo kon je onder andere over ons lezen op Emerce, AllesoverHR, Managers Online en […]

    Log in om te reageren

Reageren? Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Connect with:
LinkedIn

Primaire Sidebar

Het laatste HR nieuws

  • ING-personeel Noord-Holland, Utrecht en Flevoland staakt dinsdag

    31 maart 2023
  • Gegevens klagende omwonenden Tata Steel niet goed beschermd

    31 maart 2023
  • Advies aan Hoge Raad: Heiploeg zat toch fout met ‘flitsbankroet’

    31 maart 2023
  • Werkloosheid in eurozone iets gedaald in februari

    31 maart 2023
  • Employer branding prijkt bovenaan prioriteitenlijst HR-professional in de zorg

    31 maart 2023

Deze website is mogelijk gemaakt door Human Capital Group

De organisatie voor prestatie

Bijdragen aan het duurzame succes voor uw organisatie en uw mensen is onze drijfveer. Samen met u, uw leiderschapsteam en medewerkers verbeteren we de wendbaarheid, vitaliteit en professionaliteit.

Wij brengen beweging. Uw organisatie krijgt een solide fundament voor prestatie.

Wat nemen we mee?

All round HR management met diepgaande kennis van organisatieontwikkeling, functiewaardering, compensation & benefits, workforce management, prestatiemanagement, verzuim en inzetbaarheid, wendbaar organiseren, leiderschap.

Meer weten over Human Capital Group? Kijk op www.humancapitalgroup.nl

Human Capital Group
AllesoverHR

Onze thema's

  • Arbeidsomstandigheden
  • Leiderschap
  • Trends en Ontwikkelingen
  • Training en Coaching
  • Reorganisatie
  • Recruitment
  • Pensioen
  • Medezeggenschap
  • Juridisch
  • Arbeidsovereenkomsten
  • Functies en Rollen
  • Duurzame Inzetbaarheid
  • Communicatie
  • Column
  • Blog
  • Beoordelen en Belonen
  • Arbeidsvoorwaarden
  • Ziekte en Verzuim
  • Nieuws

Footer

Over AllesoverHR.nl

  • Human Capital Group experts
  • Contact

Human Capital Group

  • Over Human Capital Group
  • Onze missie
  • Bezoek ons

AllesoverHR sociaal

Blijf altijd op de hoogte
LinkedIn Facebook Twitter YouTube

Ontvang onze nieuwsbrief

Ontvang 1x per week het laatste nieuws
© 2023 AllesoverHR
  • Home
  • Word auteur!
  • Privacy en gebruikersvoorwaarden
  • Cookies
  • Sitemap
  • Contact
WEBSITE DOOR PEP