02-06-2017 /auteur ANP Producties
PARIJS (ANP) – Air France is dicht bij een akkoord met de grootste pilotenvakbond SNPL over zijn toekomstige groeiplannen. Dagblad Le Monde tekent dat vrijdag op uit de mond van SNPL-bestuurder Philippe Evain. Hoewel nog enkele kwesties openstaan, is volgens hem voor de meeste discussiepunten een oplossing gevonden.
Als de vliegers overstag gaan, kan het bedrijf door met het opzetten van een nieuwe dochter die met lagere kosten marktaandeel moet gaan terugwinnen op routes waar de concurrentie en prijsdruk het zwaarst zijn. Met name door nieuw cabinepersoneel te werven met soberder arbeidsvoorwaarden denkt het zusterbedrijf van KLM goedkoper te kunnen werken.
Steun van de piloten voor het project, dat de codenaam Boost heeft gekregen, is onontbeerlijk. Zij vormen de machtigste beroepsgroep binnen de luchtvaartonderneming en kunnen de plannen van de directie maken of breken.
Twistpunten
Een van de belangrijkste twistpunten was de zogenoemde productiebalans binnen de luchtvaartgroep. Het steekt de Franse piloten dat KLM dankzij productiviteitsverbeteringen volop ruimte heeft om de vloot en het vluchtaanbod uit te breiden, terwijl Air France vrijwel op de nullijn zit. Ten tijde van de overname van KLM is afgesproken dat de groei evenwichtig zou worden verdeeld tussen Nederland en Frankrijk.
Ook daarvoor lijkt een oplossing in zicht. Directie en vakbond zijn het op hoofdlijnen eens over een geleidelijke terugkeer naar het gewenste evenwicht over een periode van acht jaar.
Het eigen privétoilet dat de piloten eisten aan boord van de Airbus A350, komt er niet. De directie vindt dat te duur omdat zo’n extra toilet ten koste gaat van de ruimte in de business class. Die duurdere stoelen leveren juist het meeste rendement op. Een breekpunt lijkt dat evenwel niet te worden.