68% van de Nederlandse leiders maakt zich zorgen over toekomstige tekorten aan talent (wereldwijd is dit 51%) en slechts 30% heeft er vertrouwen in dat hun organisatie beschikt over de vaardigheden die nodig zijn voor succes op de lange termijn. 39% van de Nederlandse leiders geeft aan dat het ontbreken van digitale skills, zoals software- en AI-geletterdheid, het meeste impact heeft op expertise, gevolgd door leiderschapsvaardigheden zoals empathie en coaching. Vanwege de bezorgdheid over toekomstige tekorten aan skills stappen bedrijven over naar op vaardigheden gebaseerde (skills-based) strategieën om een wendbaardere, datagestuurde aanpak te bieden voor het inhuren, ontwikkelen en inzetten van talent. 82% van de Nederlandse bedrijven is al begonnen met de overgang naar een op vaardigheden gebaseerd talentmodel of wil dit binnen 12 maanden doen.
AI versnelt, maar menselijke vaardigheden blijven onvervangbaar
Hoewel er veel vraag is naar digitale vaardigheden zoals software- en AI-geletterdheid, (39%), wijst het onderzoek op een bijna even grote behoefte aan unieke menselijke vaardigheden. Leiderschapsvaardigheden zoals empathie en coaching (33%), individuele vaardigheden zoals veerkracht en creativiteit (33%) en sociale vaardigheden zoals samenwerken en communicatie (30%) worden door Nederlandse leiders genoemd als de meest impactvolle vaardigheidstekorten in organisaties op dit moment.
Uit Workday’s Elevating Human Potential: The AI Skills Revolution rapport bleek al dat menselijke vaardigheden zoals het opbouwen van relaties, empathie, het oplossen van conflicten en ethische besluitvorming cruciaal zijn voor succes in een AI-gedreven economie.
“AI geeft de werkplek een nieuwe vorm, maar het menselijke element is nog nooit zo essentieel geweest”, zegt Chris Ernst, Chief Learning Officer, Workday. “Organisaties die een ‘skills-first’-mentaliteit omarmen, kunnen niet alleen het potentieel van AI ontsluiten, maar ook het menselijk vernuft op nieuwe en transformatieve manieren inzetten.”
AI stimuleert de verschuiving naar talentmanagement op basis van skills
Door de transformatie die AI in gang heeft gezet, ontwikkelen de vaardigheden die nodig zijn om goed te functioneren zich snel. Veel organisaties hebben echter onvoldoende inzicht in de capaciteiten van hun werknemers – slechts 55% van de Nederlandse leiders zegt een duidelijk beeld te hebben van de vaardigheden binnen hun personeelsbestand. Steeds meer organisaties stappen daarom over op een nieuwe aanpak: zij richten zich op de vaardigheden van mensen in plaats van alleen op hun kwalificaties.
Enkele bevindingen rondom skills-based strategieën in Nederland:
- Op vaardigheden gebaseerde strategieën zorgen voor concurrentievoordeel: 91% van de Nederlandse leiders is het erover eens dat een op vaardigheden gebaseerde aanpak de economische groei stimuleert door de productiviteit, innovatie en organisatorische wendbaarheid te verbeteren.
- Skills-based strategieën zijn geen concept van de toekomst meer: 44% van de Nederlandse organisaties is al begonnen met de overstap naar een talentmodel dat gebaseerd is op vaardigheden (wereldwijd 55%), en nog eens 38% is van plan daar binnen 12 maanden mee te starten (wereldwijd 23%).
- Er is een grote mate van positiviteit over de effectiviteit van skills-based strategieën onder degenen die ze hebben ingevoerd: 52% zegt dat ze zeer effectief zijn en nog eens 41% zegt dat ze enigszins effectief zijn.
- Het terugdringen van skills-tekorten is voor 50% van de organisaties de belangrijkste reden om over te stappen op een skills-based model. Andere belangrijke redenen zijn een toename van innovatie en creativiteit (46%) en verbeterde wendbaarheid (44%).
- Afgezien van de zakelijke impact kunnen op vaardigheden gebaseerde strategieën meer kansengelijkheid onder werknemers (91%) realiseren. Leiders noemen ook meer diversiteit en inclusiviteit (88%) en het dichten van productiviteitskloven (84%) als belangrijkste voordelen.
Reageren?
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.