• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Home
  • Actueel
  • Thema’s
  • Contact

AllesoverHR

Onderdeel van Human Capital Group

  • Home
  • Actueel
  • Thema’s
  • Nationaal Beloningsonderzoek
  • Human Capital Group
19 januari 2023

44% van hybride werkende kenniswerkers is te verleiden op andere dag op kantoor te werken

Bron: Sodexo
Home » Nieuws » 44% van hybride werkende kenniswerkers is te verleiden op andere dag op kantoor te werken
Vorige Volgende

44% van hybride werkende kenniswerkers is te verleiden op andere dag op kantoor te werken

19 januari 2023 - Bron: Sodexo

44% van de hybride werkende kenniswerkers is te verleiden om op een andere dag naar kantoor te komen dan ze nu doen. De piekdagen op kantoor zijn nu maandag, dinsdag en donderdag terwijl woensdag en vrijdag het minst populair zijn. De top 3 verleiders zijn een gratis lunch of diner op kantoor, activiteiten met collega’s en werk gerelateerde trainingen. Dit blijkt uit onderzoek* van onderzoeksbureau Ruigrok dat is uitgevoerd in opdracht van Sodexo.

Gevraagd naar de werkdagen waarop hybride werkende kenniswerkers meestal op kantoor zijn, laat een zogenaamde ‘kamelenbult’ in de week zien waarbij maandag en dinsdag de eerste bult vormen en donderdag de tweede.

  • Maandag (47%)
  • Dinsdag (56%)
  • Woensdag (40%)
  • Donderdag (51%)
  • Vrijdag (28%)
  • In het weekend (2%)
  • Mijn kantoordagen wisselen per week (9%)

Opvallend is dat onder hybride werkende kenniswerkers bij grote bedrijven (500 of meer werknemers) vrijdag vaker impopulair is om op kantoor te gaan werken. Slechts 20% van deze groep werkt op vrijdag op kantoor, terwijl bij kleine bedrijven (1 – 49 werknemers) 38% dat doet en bij middelgrote bedrijven (50 – 499 werknemers) 32% dat doet.

Gevraagd naar wat de werkgever die dag zou kunnen aanbieden waardoor de hybride werkende kenniswerker op die andere dag dan de huidige dag op kantoor zouden gaan werken, geeft de volgende resultaten:

  • Een gratis lunch of diner (22%)
  • Een activiteit met collega’s (21%)
  • Een werk gerelateerde training (20%)
  • Een evenement, bijvoorbeeld met een spreker (11%)
  • Cadeautjes (zoals een cadeaubon of drinkbeker) (9%)
  • Een borrel (9%)
  • Een niet-werk gerelateerde training (9%)
  • Iets lekkers (bijvoorbeeld taart, koeken of borrelhapjes (8%)
  • Een (gegarandeerde) parkeerplaats (6%)
  • Nog iets anders, namelijk (4%)

Men noemt dan onder andere: een rustige werkplek, oppas voor kinderen, oppas voor de hond, verhoging reiskosten naar kantoor.

Opvallend is dat kenniswerkers die hybride werken bij kleine bedrijven minder vaak (35%) aangeven dat zij te verleiden zijn om op een ander dag op kantoor te komen werken dan deze groep kenniswerkers bij middelgrote (48%) of grote (47%) bedrijven.

Top 3 redenen om op kantoor te werken

Uit het onderzoek komt ook de top 3 naar voren van redenen om op kantoor te werken (i.p.v. thuis)

  1. Face-to-face overleg of samenwerking met collega’s (50%)
  2. (Spontaan) contact met collega’s (48%)
  3. Duidelijke scheiding tussen werk en privé (28%)

Op deze derde plek staan met vrijwel dezelfde percentages ook: mijn werkgever verplicht mij om (een aantal dagen) op kantoor te werken (26%), sociale bijeenkomsten met collega’s (zoals borrels of lunchwandeling) (23%), het geeft structuur aan een werkdag (23%), et cetera (zie pagina 16 van het rapport voor de gehele lijst).

Het onderzoeksrapport met alle cijfers kunt u hier lezen.

Delen Reacties (0)

Deel via:

Twitter Facebook LinkedIn

Lees Interacties

Reageren? Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Connect with:
LinkedIn

Primaire Sidebar

Het laatste HR nieuws

  • FNV zegt dat spoorstakingen doorgaan, wil wel praten met NS

    13 juni 2025
  • Emancipatie stagneert: Nederland duikelt met 15 plaatsen naar 43ste positie

    13 juni 2025
  • Ziekteverzuim neemt toe in eerste kwartaal 2025

    13 juni 2025
  • Arbeidsinspectie legt afhaalrestaurant stil

    13 juni 2025
  • Zakelijke markt zoekt koers in storm van personeelstekort, technologische ontwikkelingen en financiële druk

    13 juni 2025

Deze website is mogelijk gemaakt door Human Capital Group

Samen werken aan de welvaart en het welzijn van mensen en organisaties

Human Capital Group is een begrip als het gaat om functiewaardering en belonen. Wij zijn dé autoriteit in Nederland op het gebied van beloningsvraagstukken, het bouwen van functiehuizen en het zorgen voor objectieve (en daardoor gedragen) functiewaardering.

Onze interim HR-professionals voorzien in tijdelijke behoefte aan extra capaciteit en expertise.

Uw HR-vraagstuk bespreken met één van onze collega’s?

Bezoek onze website, vul uw gegevens in en we nemen snel contact met u op.
Of maak direct een afspraak via:
info@humancapitalgroup.nl
030 219 39 60

 

Human Capital Group
AllesoverHR

Onze thema's

  • Arbeidsomstandigheden
  • Arbeidsovereenkomsten
  • Arbeidsvoorwaarden
  • Beoordelen en Belonen
  • Blog
  • Column
  • Communicatie
  • Duurzame Inzetbaarheid
  • Functies en Rollen
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Medezeggenschap
  • Pensioen
  • Recruitment
  • Reorganisatie
  • Training en Coaching
  • Trends en Ontwikkelingen
  • Ziekte en Verzuim
  • Nieuws

Footer

Over AllesoverHR.nl

  • Human Capital Group experts
  • Contact

Human Capital Group

  • Over Human Capital Group
  • Onze missie
  • Bezoek ons

AllesoverHR sociaal

Blijf altijd op de hoogte
LinkedIn Facebook Twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

Ontvang 1x per week het laatste nieuws
© 2025 AllesoverHR
  • Home
  • Word auteur!
  • Privacy en gebruikersvoorwaarden
  • Cookieverklaring
  • Sitemap
  • Contact
WEBSITE DOOR PEP